Monday, October 27, 2008

UMP-Kebebasan Bersuara Kunci perlaksanaan Demokrasi Matang


UMP-Demokrasi ialah suatu bentuk kerajaan dimana kuasa menggubal undang-undang dan struktur kerajaan adalah ditentukan oleh rakyat. Dalam sistem demokrasi, undang-undang digubal samada oleh rakyat atau wakil yang dipilih oleh rakyat. Sebuah negara atau kerajaan yang mengamalkan sistem demokrasi adalah dipanggil negara atau kerajaaan yang demokratik.

Demokrasi moden mempunyai sifat-sifat dengan institusi-institusi berikut:

* Perlembagaan yang menghadkan kuasa dan kawalan operasi formal kerajaan, samada secara tulisan, secara norma atau gabungan kedua-duanya. Lazimnya Perlembagaan akan memasuki dotrin pembahagian kuasa untuk memastikan seseorang itu tidak diberi lebih dari satu kuasa.
* Pilihan raya untuk memilih pegawai-pegawai awam, yang dikelolakan secara bebas dan adil
* Rakyat diberi hak mengundi
* Kebebasan bersuara (berceramah, berhimpun dan sebagainya)
* Kebebasan akhbar dan akses kepada media lain
* Kebebasan persatuan
* Semua orang dalam masyarakat menikmati hak yang sama dari segi undang-undang. Salahsatu pra-syarat demokrasi ialah wujudnya Aturan Undang-Undang Rule of Law
* Rakyat yang berpendidikan dan berpengetahuan tentang hak asasi manusia dan tanggungjawab sivik


Berdasarkan maksud serta penjelasan terperinci diatas ingin penulis 'highlight'kan berkenaan kebebasan bersuara,akhbar dan berpesatuan.Sudah menjadi sesuatu yang normal bagi negara-negara yang mengamalkan demoksrasi sejak sekian lama.Kebebasan bersuara dikalangan rakyat di Amerika sudah lama diamalkan dengan meluas.Rakyat bebas mengkritik mana-mana pemimpin yang dilabel melakukan kesalahan atau prestasi yang tidak memberangsangkan.Di Malaysia,sejak era Abdullah bermula tahun 2004 yang lalu,kebebasan bersuara dan media sudah mula diperkembang sedikit demi sedikit.Rakyat juga bebas mengkritik tingkah laku pemimpin-peminpin politik yang kurang menyenangkan disamping penghasilan penulisan surat khabar secara pelbagai dan meluas.

Mahathir juga tidak ketinggalan mengkritik pimpinan kerajaan dalam beberapa hal-hal berkaitan dasar-dasar utama negara.Kes Jambatan 2nd Link antara Singapura-Johor Baharu.Isu kepimpinan MAS,Proton dll.Saudara ,tidak dinafikan pengaruh orang berpengalaman mentadbir kerajaan selama lebih 20 tahun seharusnya harus digunakan sebaiknya.Kritikan-kritikan Mahathir seharusnya tidak di ambil mudah dalam merangka penjanaan ekonomi negara.Amatlah malang sekiranya nasihat serta kritikan membina dikalangan orang yang lebih berpengalaman tidak diambil peduli.Kesannya kita boleh lihat dalam situasi ekonomi dan politik sekarang.

Begitulah juga halnya keadaannya di UMP ,kehadiran Naib Canselor baru UMP yang sering membawa serta menggalakkan kebebasan bersuara dan kebebasan pandangan dikalangan seluruh warga UMP merupakan suatu lagkah terbaik dan populis bagi memastikan UMP juga tidak ketinggalan dalam mengamalkan konsep demokrasi matang.Dasar keterbukaan yang diamalkan Daeng Prof.Dato' Dr Daeng Nasir Ibrahim sememangnya disambut baik oleh warga mahasiswa UMP khasnya.

Langkah ini juga harus dipupuk dikalangan serta diamalkan secara progresif dikalangan kepimpinan MPP dan seluruh persatuan di UMP agar demokrasi segar dapat dicapai dan menjamin masa hadapan yang lebih gemilang bagi mahasiswa UMP kelak.Sikap keterbukaan dalam menerima pandangan,nasihat dan kritikan harus diamalkan dengan sebaiknya disamping mencontohi kepimpinan Daeng yg terbuka.

Sememangnya segala dasar ditentukan oleh MT persatuan tetapi ,MT tidak dapat menghalang mahasiswa untuk menyuarakan pandangan dan kritikan mereka.Sudah pasti sekiranya Pemimpin tersebut berada dalam prestasi yang mengecewakan pelajar berhak mengkritik kerana kerusi yang mereka duduki adalah hasil daripada undian sekalian para pelajar.Tanpa undian para pelajar adalah mustahil mereka berada diatas kerusi yang diidamkan.

No comments: